Der kører et spil mellem elever / studerende, et spil der omfatter fænomener som Studienet.dk, ChatGPT og en masse andet. Elever og studerende prøver at komme lidt lettere til anstændige karakterer i en verden fyldt med krav og stress, og lærere prøver at dæmme op for “snyd”. Hvad gør den kloge?
Af Per Salling
Der kører et spil mellem elever og studerende, der prøver at komme så let til anstændige karakterer i rapportskrivning og dansk stil (og alt muligt andet) som muligt, og lærere, der prøver at dæmme op for “snyd”. Det har der altid gjort, det vil der altid gøre, og det har jeg en mening om, som jeg vil holde for mig selv her og nu. (Jeg har også gået i gymnasiet og på universitetet engang, selv om det godt nok er længe siden. Før Studienets tid…)
MEN i egen interesse er du fanden gale mig nødt til at lære teknikken “at skrive”!
Du er nødt til at kunne skrive et brugbart fagligt dansk!
Du er nødt til at kunne formulere dig nogenlunde rimeligt på dansk for at kunne klare dig i stort set en hvilken som helst jobfunktion. Måske lige med undtagelse af gadefejer, og dem bliver der (som vi kan se på gaderne) færre og færre af. Dine forældres generation kunne i et vist omfang klare sig uden den evne. Du kan ikke.
Du er nødt til at kunne skrive en nogenlunde sammenhængende og fornuftig forklaring af et fagligt emne for at kunne gennemføre en hvilken som helst uddannelse. Kan du ikke det, når du bliver optaget, må du i gang med at lære det til den tid. Og så er du bagud fra starten. Jeg ved det – jeg har undervist sådan et sted i mange år.
Der er kun én måde at lære det på: Øvelse! Den får du ved at skrive selv, ikke ved at downloade andres tvivlsomme åndsprodukter og klistre dem sammen.
Hvad så med Studienet og ChatGPT?
Altså: Den brede vej til Helvedes fristelse (læs ChatGPT og andre genveje til et ofte udmærket resultat) er og bliver noget snavs. Du lærer ikke at gøre det selv – og dermed lærer du heller ikke at skelne mellem skidt og kanel i de forslag, bæstet kaster op til dig. Værre: Du når måske aldrig frem til det punkt, hvor det er dig selv, der bestemmer over det, du skriver. Værst af alt: Du når måske aldrig frem til det punkt, hvor du begynder at synes, at det her er sgu da sjovt!
ChatGPT er da meget sjovt, indrømmet. (Derimod har jeg aldrig forstået fidusen ved Studienet, det er primært fyldt med irrelevant snavs.) Men der er så mange overspringshandlinger, der er temmelig sjove; og det slibrige ved dem er jo netop, at de kan hindre os i at komme frem til det rigtig sjove – i dette tilfælde at kunne selv.
MEN hvis du ikke får samlet en eller anden grad af skriveevne op undervejs i skolesystemet – og jeg tænker ikke på evnen til at smøre smileys ud over en Facebook-væg – så risikerer du, at du før eller siden hænger på en knage med stemplet “Taber!” på den ene skinke. Og du vil kun have dig selv at sparke for det.
Brug din lærer – han/hun er der for det samme!
Det hedder måske ikke “dansk stil” mere, og de nye gymnasiestil-genrer er ligegyldige, fordi de er fiktive. Men de giver dig mulighed for at skrive. At øve dig. At få kritik, lære og blive bedre – måske endda helt frem til det øjeblik, hvor du ikke kan holde op, fordi du pludselig føler, at du bestemmer over sproget i stedet for omvendt. Så begynder det at blive sjovt!
Din lærer er der for at undervise og vejlede dig. Han/hun får penge for det. Benyt dig af det! Og hvis danskundervisningen går skråt op i freudianske fortolkninger af folkeviser, så insistér på at lære noget nyttigt ind imellem.
At skrive, for eksempel.
Fat det!
PS: Hvorfor hedder denne artikel nr. 14? – Fordi nogen har fortalt mig, at Google godt kan lide, at der er tal i teksternes titler. Så kommer de højere op i listen over søgeresultater… Og når Verden alligevel er meningsløs, kan man jo lige så godt drille den lidt.
.
© Per Salling, Omatskrive.dk, 2013-2023
Views: 549