send!
Udskriv!

Få jeres egen sprogpolitik

Det lyder så stort og fint; men en "sprogpolitik" er altså ikke raketvidenskab. At have en sprogpolitik vil kort og godt sige at have en overordnet holdning til den tone, I bruger over for omgivelserne: I jeres kundebreve og e-mails, jeres telefonbetjening og markedsføringsmaterialer, på jeres hjemmeside osv.

Og så skal den selvfølgelig efterleves.

En sprogpolitik bør som minimum rumme retningslinjer for

Sprogpolitikken kan beskrives mere eller mindre detaljeret. Men det er vigtigt, at den ledsages af tilstrækkeligt mange gode og relevante eksempler, så den ikke bare er en liste med "10 bud". Og det er vigtigt, at den introduceres grundigt over for alle skrivende medarbejdere.

I skal selv være med til at skrive jeres sprogpolitik!

Jeg kan selvfølgelig sagtens levere "professor Sallings syv forgyldte skriveregler" og hæve checken bagefter; men det får I ikke en aktiv sprogpolitik af. Hvis politikken skal virke på langt sigt, skal I opleve den som jeres egen helt naturlige måde at skrive på; og det forudsætter, at processen tager udgangspunkt i jeres egen virkelighed og jeres daglige arbejde.

Skriv til mig, hvis det lyder interessant. Så kan du høre mere om, hvad jeg kan bidrage med, og hvad processen kræver af jer selv.


JavaScript Menu Courtesy of Milonic.com