Det lille PS med den store virkning

Et PS er ofte det første, der bliver læst af et brev eller en e-mail. Og en dynamisk og intelligent brug af PS kan dels få hele meddelelsen til at virke mere spændende og aktuel, dels bidrage med at sælge relevante budskaber på en effektiv måde.

Af Per Salling

Det bliver stadig diskuteret i virksomheder og myndigheder, om kunde- og borgerbreve og e-mails bør indeholde et PS, og hvad dette så skal handle om. Af og til ser man endda PS'er brugt helt stationært som reklame for et telefonnummer: "PS - Husk, at du altid kan ringe til os på 12345678".

Det er lidt underligt. For en god PS-tekst bliver læst og har stor virkning!

Det er almindeligt kendt blandt salgsbrev-forfattere, at PS-teksten er meget slagkraftig. Mange læseundersøgelser (laser-undersøgelser af øjets bevægelser under læsningen) viser, at PS-teksten er noget af det første, man læser, når man får et brev. Andre undersøgelser viser, at den er noget af det, vi husker bedst bagefter. En af de gamle rotter i branchen, Lars Gardan, sagde det engang sådan: "Et PS er ikke et PS - det bliver læst. Ofte som det første."

Så selvfølgelig er det en god idé at bruge PS i breve og e-mails. Men det skal gøres intelligent - det vil sige varieret og målrettet.

Intelligent PS - hvad er det?

En slavisk brug til at hamre et bestemt budskab fast gennem flere år kan sløve læseren og få ham til at tro, at resten af brevet er lige så uinteressant. ("Nu kan du ringe hele døgnet på 12345678" - "Fortæl mig noget nyt - gaaab!") Kan man ikke gøre det bedre, er det bedst at lade være.

Men en dynamisk brug af PS kan både få hele meddelelsen til at virke mere aktuel og hjælpe med at sælge relevante budskaber på en effektiv måde. Det kræver bare, at du ved noget om læseren og hans eller hendes behov, og at du kan finde ud af lidt simpel brevfletning.

En håndfuld eksempler fra forsikringsbranchen:

Styret af årstiden:

Styret af den relevante forsikring + evt. viden om kunden:

Styret af relevant forsikring + årstid:

Styret af selskabets øvrige viden om kunden + årstid:

Og så videre. Princippet kan selvfølgelig forfines i det uendelige og sluge ressourcer i samme grad. (Parkinsons første lov: Et arbejde udvider sig, til det udfylder den tid, der er til rådighed for at udføre det.) Men man kan jo begynde i det små og udvide systemet efterhånden.

Der er i hvert fald ingen grund til på forhånd at give op. PS'et er et meget effektivt kommunikationsmiddel - og det er gratis. I skriver jo alligevel!


Læs også:

  • Bliv læst! Bliv opfattet!
  • Fang læserens opmærksomhed!
  • Gør dit nyhedsbrev relevant
  • Kundebreve og e-mails: Brug dem på den rigtige måde



  • Boksen

    1. Tjek lige brevene fra din bank, dit forsikringsselskab, din pensionskasse - eller dit autovæksted. Bruger de PS?
    2. Bruger de det samme PS gang efter gang?
    3. Fortæller de dig noget interessant og relevant i deres PS?
    4. Hvis nej - hvad ville du have brugt pladsen til i deres sted?


    JavaScript Menu Courtesy of Milonic.com