send!
Udskriv!

Bliv læst! Bliv opfattet!

Kommunikationen er først gennemført, når den er opfattet af modtageren

"Jeg har altså fortalt dig det!" - "Hmm - hvornår? Det har jeg ikke hørt!" - "Hører du aldrig, hvad man siger til dig?" - Helt ærligt: Hvem har ikke været blandet ind i den slags idiotiske diskussioner om ægget og hønen og hvem der har ret? Men paragraf 1 i kommunikationens grundlov siger, at det er afsenderens ansvar at tjekke, at pakken er nået frem.

Af Per Salling

Jeg fandt dette eksempel på internetsiden Tickled by Life:

"Yesterday, as I sat watching TV, my wife was talking to me in her usual style which means she would start saying something out of the blue and expect me to take it all in. As I listened to her, my child was playing nearby. Just then, it seems, the maid brought me a hot cup of coffee and placed it on the table within the reach of the child while I was looking away.

The child, all of 20 months old, lovingly and helpfully picked it up and started putting it in my hands - all this while I was not even aware of the coffee. As it turned out, my waving arm hit the cup and the poor child dropped the coffee in my lap. I shrieked and the child bawled in consternation. I was left nursing a burn. And God forbid if the coffee had dropped on the child. Gosh, I am scared now even to think of it. I asked the maid why she left the cup within the child's reach without informing me. She replied that she did tell me! But I was so engrossed in listening to my wife that I did not register what she said.

She knew well that I had not heard and yet she did not try to ensure that I was made aware of the hot cup at my elbow. She said in all honesty that the possibility of a mishap did not enter her mind. So that was that." (Communication is complete only when it is registered by the receiver!)

Kommunikationssamfundet: Et overflodssamfund uden lige

Vi bliver bombarderet med sanseindtryk, meddelelser, oplysninger og viden i ét væk; og vores bevidsthed er kun i stand til at prioritere mellem vigtigt og ligegyldigt i korte perioder ad gangen. Enhver, der har prøvet at køre bil i tæt trafik i en ukendt storby med hysteriske småbørn eller en nævenyttig bagsædechauffør ombord, ved det. "Se dog den smukke blomsterforretning!" - "Jeg tror altså, at vi skulle være drejet for lidt siden!"

Kommunikation handler om magt

Det er altid vigtigere for den ene part end for den anden, at kommunikationen lykkes. For eksempel: Uanset om Skat skriver til dig eller du skriver til Skat, så er det i praksis vigtigere for dig end for medarbejderen i Skat, at kommunikationen lykkes.

Anstændig kommunikation handler om at administrere den magt hensynsfuldt. Det vil i kommunikationens overflodssamfund bl.a. sige at udtrykke sig så klart, at modtagerens bevidsthed får en chance for at prioritere budskabet: Supervigtigt lige nu - kan vente - til brug i en bestemt situation - osv

Det er efterhånden (til en vis grad, i hvert fald) gået op for både Skat, flertallet af forsikringsselskaber og andre traditionelle vaneforbrydere på kommunikationsområdet.

Nu er det så alle os andre små hverdagskommunikatører, der skal lære lektien: Udtryk dig så klart, at din modtager - ja, netop din modtager, ikke en hvilken som helst! - kan forstå det. Og hvis det gælder liv og død (som i tilfældet med kaffekoppen), så tjek, at budskabet er feset ind på lystavlen.

Ellers fortjener du at blive meldt til det kommunikative arbejdstilsyn!


Læs også:

Boksen

  1. Gør det til en vane, hver gang du får et brev fra en offentlig myndighed, en bank eller et forsikringsselskab, at læse det, som om det er et personligt brev til dig fra afsenderen. Hvis brevet ikke er underskrevet af en person, så forestil dig én.
  2. Dan dig et billede af hans eller hendes arbejdsrutine. Har han/hun gjort sig umage med brevet til dig?
  3. Hvordan ville du have skrevet brevet?
  4. Hvordan vil du selv skrive din næste e-mail?


JavaScript Menu Courtesy of Milonic.com