7 dansetrin om at redigere en tekst

Jeg har været inde på emnet tidligere, fx i "Skriv FØRST, redigér BAGEFTER" og "Skriv effektivt! 5 gode grunde til at skrive hurtigt". Her vil jeg komme lidt nærmere ind på de elementer, der indgår i "at redigere".

Af Per Salling

Advarsel: Det følgende er ikke en opskrift ("så gør du så'n, når du redigerer din tekst - redigerer din tekst - redigerer din tekst …") - det er bare en liste over de ingredienser, der indgår. Du kan bruge listen til inspiration eller til tjekliste, for du bør nå gennem alle punkterne nedenfor mindst én gang under arbejdet med din tekst - hvad enten du skriver på en dansk stil, en rapport, en artikel til firmaets intranet, et kundebrev eller noget helt femte.

Men rækkefølgen hér er tilfældig (bortset fra første punkt), for du skal alligevel igennem hvert step flere gange.

1. Hvad vil du fortælle? Til hvem? Og hvorfor?

Dette trin er egentlig ikke "redigering", men selve det at lægge fundamentet for tksten. Det er efter min absolutte overbevisning en absolut forudsætning for, at du kan skrive og redigere en vellykket tekst.

Hvad vil du fortælle? Til hvem? Og hvorfor? Begynd med at besvare de 3 spørgsmål for dig selv - skriftligt, udførligt og i hele sætninger. Det kan godt tage lidt tid, men den kommer rigeligt ind bagefter. Hver gang du går i stå, kan "fundamentpapiret" nemlig hjælpe dig i gang igen ved at minde dig om, hvad det er, du har gang i.

Men det forudsætter selvfølgelig, at du ikke snyder! "Til chefen/læreren" og "Fordi jeg skal" er ikke gode svar. Og så - når du har fundamentet - så begynder du straks at skrive. Skriv, hvad du ved om emnet, og eventuelt også hvad du mangler at finde ud af. Men skriv noget med det samme, så du har en tekst at arbejde med - rette, tilføje, opdele osv., kort sagt redigere. Du kan ikke redigere, hvis du ikke har noget at redigere i. (Du kan jo heller ikke koge æblegrød uden at have æbler - vel?)

2. Sørg for en god begyndelse og slutning

3. Sørg for, at hele teksten hænger sammen

4. Sørg for, at teksten er forståelig og korrekt

5. Sørg for, at teksten er overskuelig

5. Sidste finpudsning

Hér bør du ikke tage fat på større ændringer - kun

Husk, at det visuelle er en vigtig del af den succesfulde aflevering!

6. Få feedback fra andre

Enhver so synes bedst om sine egne grise, sagde man i gamle dage langt ude på landet. Men det gælder stadig. Enhver skribent er lidt forelsket i sine egne ord og sætninger, og vi har dem som regel for tæt på til selv at være kritiske over for dem.

Derfor er det altid en god idé at få en anden til et kigge skriveriet igennem og stille et par kritiske spørgsmål: Det her forstår jeg ikke - hvad mener du med dette - du gentager dig selv hér og hér - eller hvad der nu måtte komme frem.

At give - og ikke mindst at tage imod - feedback på en konstruktiv måde er slet ikke så let; mere om det en anden gang.

7. Brug tiden rigtigt

Hvor lang tid må du bruge på opgaven? Her ser jeg helt bort fra research, kildevurdering osv. - det handler kun om den rene redigering. Sørg for at komme i gang så hurtigt, at du skaffer dig tid!

Et par andre artikler om emnet:

Boksen

  1. Tag et print af artiklen her og brug den som tjekliste, næste gang du er i gang med en større skriftlig sag.
  2. Passer den til dine behov og dit temperament? Skriv kommentarer til eget brug i margenen.
  3. Brug den igen næste gang, nu med dine egne kommentarer.
  4. Bliv ved, til du ikke behøver den mere. Smid den ud.
  5. Find den frem igen om et år, og tjek din redigeringspraksis: Holder den, eller er du faldet tilbage?

JavaScript Menu Courtesy of Milonic.com