send!
Udskriv!

Storytelling - virksomhedens egen fortælling

En god (og godt fortalt) historie fra det virkelige liv kan gøre mere for korpsånden end nok så mange pep-talks; og hvis historien er god nok, kan den give mere positiv omtale i medierne end et kvartals marketingbudget.

Af Per Salling

De fleste virksomheder og organisationer har noget, de gerne vil fortælle, både til sig selv og til omgivelserne. Det er grundstoffet i deres storytelling - fortællingen om, hvem og hvordan de er.

Men storytelling er flere ting. Og en helt anden type storytelling er den, man får andre til at fortælle: Historierne om, at "sådan er de i Nadoc Forsikring, i Kagerup Kommune eller i Bageristyrelsen ..."

De historier er ikke nogen, man fortæller. Det er nogen, man er - nogen, man giver til omverdenen gennem sin måde at være på og at kommunikere på. Den type storytelling handler bl.a. om kundebetjening og kundekommunikation og om den kvaliteten af den vare og service, man leverer.

Virkeligheden er altid den bedste "historie"

En god (og godt fortalt) historie fra det virkelige liv kan gøre mere for korpsånden end nok så mange pep-talks; og hvis historien er god nok, kan den give mere positiv omtale i medierne end et kvartals marketingbudget.

Historien om, hvordan man er "i virkeligheden" - den historie, som man planter ved at opføre sig, tale og skrive på en bestemt måde - den kan forstærke de virksomhedens selvfortalte historier og dens PR og markedsføring mange gange; eller den kan ødelægge det hele. For storytelling og storytelling skal selvfølgelig hænge sammen.

Links

Se også



JavaScript Menu Courtesy of Milonic.com