Nyhedsbreve der fænger - 5 gode råd

Vi modtager flere og flere elektroniske nyhedsbreve. Men vi læser ikke flere og flere - vi sorterer hele tiden de mindst interessante fra. Hvordan undgår du at komme i den sorte gryde? Her er 5 gode råd til, hvordan du fanger dine læsere og fastholder dem.

Af Per Salling

1. Skriv en overbevisende emnerubrik

Allerførst: Hvad skriver du i "Emne"-rubrikken? Det er her, du er i konkurrence med alle de andre friske e-mails i din modtagers indbakke. Det er her, du skal slå igennem. De færreste af os læser nemlig alt, hvad der går i fælden, og nyhedsbreve er meget sjældent det vigtigste i indbakken. Så skriv en dækkende og fængende emnerubrik - for du vil da ikke sorteres fra, før jeg overhovedet har åbnet din e-mail - vel?

2. Skriv tekst, der kan stå alene

Det er langtfra alle, der har sat deres mail-program til at hente billeder med det samme. Og rigtig mange af os får vist e-mails i programmets læserude uden egentlig at åbne dem - så vi ser aldrig dine billeder og dit fine layout.

Dit nyhedsbrev skal være umiddelbart læseligt - også selv om jeg har sat Outlook til ikke at hente billeder! Husk at rod altid er grimt og altid ser uprof ud - også selv om man forstår årsagen. Så sørg for, at dit hovedbudskab går klart igennem ved første blik, også uden billeder. Det er teksten, som bærer indholdet; så tag den alvorligt!

Klik på de 2 billedeksempler for at få dem forstørret - og se forskellen.

3. Fang min opmærksomhed på 5 sekunder

5 sekunder er lang tid, når man sidder foran en skærm. 10 sekunder kan føles som en evighed. Hvis du ikke på den tid kan overbevise mig om, at "dette vil jeg vide!", så glem det.

Du skal simpelthen

... Og så afhænger resten selvfølgelig af, om jeg er interesseret i indholdet.

4. Fasthold mig, når du har fanget min opmærksomhed

Når (og hvis) du har fanget min opmærksomhed, skal du fastholde den ved at give mig et lynhurtigt og præcist overblik over indholdet. Det har du yderligere 5, højst 10 sekunder til, så der er hverken tid eller plads til omsvøb og sniksnak.

Og få det til at lykkes hver gang. Så vænner du mig til at være trofast: Dét nyhedsbrev plejer at være godt, det må jeg lige øje ...

5. Skriv, så jeg kan forstå det!

Et billede siger mere end 1000 ord - i hvert fald i dette tilfælde:

Måske en uofficiel danmarksrekord i ophobning af smarte buzzwords. Afsenderne og deres nærmeste kontakter ved selvfølgelig, hvad disse mystiske bogstavsammensætninger betyder, og de bruger dem selv i det daglige. Derfor glemmer de alt om, vi alle har hver vores fagsprog og vores buzzwords, og at det almindelige hverdagssprog er stedet, hvor vi mødes. Hvis vi da mødes. Her er mulighederne nok ikke så store.

Nøglen til abonnenternes loyalitet

Når du først har fået mig til at læse dit nyhedsbrev én gang, skal du vænne mig til at blive fast læser. Du skal have mig til at åbne det hver gang - uanset at der er andre spændende ting i min indbakke. Det stiller 3 ufravigelige krav til nyhedsbrevet:

Regnestykket ser sådan ud:

... simpelthen fordi vi ved, at der plejer at være noget at komme efter i dine nyhedsbreve!


Læs også:



Boksen

  1. Se på dit yndlingsnyhedsbrev og dit eget nyhedsbrev. Sammenlign.
  2. Er der et klart billede af, hvem de er henvendt til? Er sprog, ordvalg og illustrationer tilpasset til en ægte person i målgruppen - én du kan genkende?
  3. Er der en genkendelig afsender - en direktør, salgschef, produktspecialist eller anden, som modtageren kan forholde sig til og anerkende som dialogpartner?
  4. Er denne person klart og tydeligt vidende om emnet? Er der et link, så han eller hun kan kontaktes direkte? (Via en postkasse, bevares - men alligevel.)

JavaScript Menu Courtesy of Milonic.com